tisdag 14 september 2010

Andnöd

Jag har en matlåda framför mig men ingen gaffel. Pasta från igår, varken särskilt god eller aptitretande, men jag borde peta i mig den. Nu. Hungrig men utan matlust.

Huvudvärk.
Mage som vrider sig i kramper.
Det är en vanmakt som rider mig.
Jätteventilerar. och skakar

Och jag längtar hem.
hem.  bort.
___________


Sätter mig på cykeln ibland. Trampar runt runt och tittar på omgivningen, omgivningarna som mest är en  otillhörighet. Magen pulserar fort och kinderna blir kalla. Cykar mot regnet så att det inte syns, och uppför, så att det inte märks.

Jag har cyklat så länge och långt att mitt bankkort krupit upp ur fikan och hatat mig ännu mer. Jag ringde till Spärrservice .

Och vem har kontanter nuförtiden. Inte jag inte.



Jag vill tycka bra om den här stan.
Men det går inte.
Det är som om varje försök att mötas slås i sank av älven. Bergsknallar.
Folket, manéren och språket odlar myten om sig själv.  Och fjärmar sig från mig.



________________

Andnöd
Anddöd
Dödande

jag drunkar i vanmakt